Плагіат? Ні, не чули...

Всі вже чули гучну новину про суперечки між телеканалами «1+1» і «Україна»?
Канали змагалися за право на впровадження української адаптації корейського формату шоу «The Masked Singer».
У цій важкій битві телеканал «Україна», все ж таки, виявився переможцем.
Проте «Плюси» не змогли так легко здатися, тому вже 3 жовтня відбулася прем'єра шоу «Маскарад».
Наслідки були очікуваними. Телеканал «Україна» звинуватив «1+1» у підробці формату та збирається подавати до суду через захист своїх прав. При цьому канал «1+1» наполягає на особливості та несхожості їх шоу за форматом, так як права на його адаптацію були викуплені у румунського шоу «Mysteries In The Spotlight».
Ще на етапі анонсування даного шоу, компанія Fremantle висловила своє побоювання щодо підробки каналом «1+1» формату «The Masked Singer» і зверталася до «1+1 медіа» з офіційним запитом про особливості майбутнього проекту. У відповідь канал запевнив, що готує продукт, котрий матиме інший формат.
Міжнародна організація з розпізнавання та захисту форматів («FRAPA»), до якої і звернувся телеканал «Україна» за захистом своїх прав, визнала, що шоу «Маскарад» телеканалу «1+1» ідентичне до формату «The Masked Singer» на 73%.
На сьогодні придбання формату і його подальше відтворення, у тому числі зі змінами – це норма для українського ринку.
Формат – річ дуже непроста та неоднозначна, оскільки на телебаченні дуже складно придумати щось унікальне. Однакові або схожі ідеї можуть прийти до багатьох людей у різних куточках світу.
Ринок, фактично, переповнено подібними форматами, тому виробнику / покупцеві дуже важко довести, що саме їх є оригінальним.
Аби ідею можна було б захистити – вона повинна бути оригінальною, чіткою, а також має відрізнятися від інших структурою та формою.
Так як не існує якогось авторського права на ідею, закон захищає лише певну форму її вираження.
«Повторне використання ідеї – це натхнення, а повторне використання форми втілення ідеї – плагіат» - Джонатан Коад.
Тому навіть схожість конкурентних форматів може здаватися плагіатом, проте лише на перший погляд. Разом з цим, трактування старої ідеї або випадкова чи неминуча схожість не є порушенням.
Захистити себе від звинувачень у плагіаті можна, якщо продемонструвати, що ідея є результатом оригінального творчого процесу і, відповідно, сама потрапляє під захист авторського права.
Безпосереднє форматне право не врегульоване законодавством, а тому й виникає безліч труднощів у процесі його захисту. Для гідного захисту формату необхідно прийняти безліч чітких та правильних дій у рамках чинного законодавства про інтелектуальну власність.
Експерти FRAPA переконують, що у питаннях порушення права власності у розрізі ТБ-формату, справу до суду ️краще не доводити взагалі. Організація пояснює, що саме через це вони займаються тією чи іншою справою ще до її передання до суду.
Як будуть розвиватися події далі – будемо стежити разом.
Р.S. Але не будемо забувати про резонансний кейс часів «Ревізору» та «Інспектор Фреймут», який облетів усі судові інстанції (ще й не один раз). Де, у кінцевому результаті, «Плюси» залишилися у мінусі.
Може не варто повторювати помилок минулого?